Monday 10 September 2012

Najib-Isa Masih Menyepi Bila FGV Terus GOSTAN

Apa Janji Najib

"Saya beri jaminan, bila Felda disenaraikan (di Bursa Malaysia), semua yang masyarakat Felda sudah dapat sebelum ini akan diteruskan.
"Saya memegang amanah Allahyarham ayahanda (Perdana Menteri Kedua, Tun Razak Hussain)... saya tidak akan mengkhianati apa yang diperjuangkannya, saya tidak akan buat sesuatu yang akan mendatangkan kemudaratan kepada Felda,” katanya pada majlis Tinjauan Mesra Rakyat di Felda Chuping, dekat sini.
Katanya, dengan penyenaraian di Bursa Malaysia, Felda akan menjadi sebuah komoditi bertaraf antarabangsa dan bukan lagi hanya menjadi pengeluar getah atau sawit.

Apa Pula Janji Isa

Chairman Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad said under FGVH's initial public offering (IPO), the institutional offering of 1.92 billion shares was oversubscribed by 45 times.  Meanwhile, Malaysian Issuing House Sdn Bhd (MIH) said in a statement on Friday that the IPO's public portion of 72.963 million shares was oversubscribed by 6.75 times.
"This is a good sign for FGVH's listing on the Main Board on June 28,"
Meanwhlie, Mohd Isa said FGVH is in discussions with commodity giant Louis Dreyfus on the form of collaboration between the two, with a decision to be made before the listing on Bursa Malaysia.
"This strategic collaboration can not only strengthen the downstream segment but also reduce our dependence on upstream activities,"

Hakikat JANJI YANG TAK MAMPU  D I T E P A T I

Bila saham di BURSA MALAYSIA terus merudum, mereka membisu seribu bahasa.

> Usaha dapatkan pelabur asing tak menjadi

> projek DOWNSTREAM @ Hiliran juga menuju ke Hilir

> usaha perjanjian dengan Kerajaan berkenaan pajakan tanah juga belum selesai

> Peneroka berhutang dengan BANK untuk beli 800 unit saham

> Sejumlah yang cukup besar, saham dimiliki oleh GENTING BHD


Perkembangan sesi pagi  11 Sep 2012, diniagakan pada RM 4.59 - 4.61

Perkembangan sesi petang  11 Sep 2012, diniagakan pada RM 4.60 - 4.70

FGV menempa sejarah dan mencipta rekod dari sejak awal.
Dan kini boleh ditempatkan sebagai rekod Dunia sebagai Kaunters yang paling cepat kembali ke panggal harga asal.

JANJI DITEPATI ? Masyarakat luar Felda mungkin hanya melihat dengan tersenyum perkembangan FELDA, walaupun pada peringkat awal agak 'jeolous' bila diumumkan durian runtuh demi durian runtuh. Namun ibarat pepatah 'BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU MEMIKUL', maka tanggungan ini cukup berat kepada warga FELDA yang selama ini sudah mula merasa nikmat hasil banting tulang sekitar 10 tahun pertama berada di FELDA.

Namun segalanya bakal berakhir, dan kembali ke asal.

Secara umumnya, kita hanya mampu mendoakan agar segera diadakan PRU13, diubah kerajaan pusat kepada PAKATAN RAKYAT yang telah memberi komitmen untuk memperbetulkan keadaan, serta rekod pembelaan yang telah diberikan ke atas warga FELDA sejak ianya mula dicadangkan untuk penyenaraian.


2 comments:

  1. kita boleh jangkakan bahawa harga rm4.58 akan kembali ke paras psykologi RM4.75, kerana paksa belian ke atas tabung-tabung utama, spt kwsp dan kwap.
    harap kita akan dapat maklumat jumlah yg akan diminta tabung-tabung beli

    ReplyDelete
  2. FGV beri alasan,
    penurunan pendapatan separuh pertama 2012 disebabkan;
    > tuaian minyak sawit yg rendah
    > kenaikan dalam kos operasi
    > sumbangan yg lebih rendah daripadagula subsidiari MSM Holdings

    ReplyDelete