Tuesday 11 September 2012

RM 3.5 B dari Ketelusan AP mampu turunkan harga kereta

Kaedah tender terbuka yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat, diyakini sangat mampu memberikan kadar kos terbaik dalam setiap urusan.
Bagi urusan Kerajaan, tender terbuka akan memberi peluang kepada lebih ramai terlibat, disamping kerajaan akan berjaya menjimatkan jumlah perbelanjaan, serta menjamin untuk mendapat pentender yang benar-benar kompetitif.
Manakala dalam urusan pengeluaran, seperti AP, untuk import kenderaan luar, kaedah tender terbuka dijamin akan memberikan pulangan langsung kepada kerajaan. Ianya dianggarkan bernilai sekitar RM3.5B. Jumlah ini lebih dari cukup untuk menampung urusan penurunan harga kereta di Malaysia, seperti komitmen Pakatan Rakyat.



PETALING JAYA, Sept 11 — Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli menggesa kerajaan untuk melaksanakan tender terbuka ke atas pengagihan permit import kereta (AP) dengan mendakwa negara hilang RM3.5 bilion akibat amalan agihan tidak telus.

Rafizi berkata tender terbuka akan menarik bidaan setinggi RM60,000 setiap satu dan akan memberi kesan yang besar kepada kewangan negara, berbanding dengan kaedah ketika ini yang digunakan oleh kerajaan yang menyebabkan negara dan rakyat kehilangan hasil sekitar RM3b hingga RM3.5b setiap tahun.
Rafizi turut mendakwa Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri ketika ini hanya mengenakan caj RM10,000 sahaja kepada kepada setiap AP dan baki keuntungan selebihnya dikaut oleh kroni akibat dasar tidak telus ini.
Dalam laporan Bernama pada 7 September lalu, timbalan menteri Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir menolak cadangan tender terbuka dan berpendapat ia tidak praktikal.
Sebangsa  Senegara  Sejiwa,
Selamat Menyambut Hari Malaysia, September 16, 2012

1 comment:

  1. Dikhabarkan, isu turun harga, dah diselit dlm bajet 2013, utk Sep 28, ini. Kita tunggu dan lihat, copy paste terkini !

    ReplyDelete