Monday 17 September 2012

Bagimana Kita Akhiri Syawal 1433

Hari ini, 1 Zukkaedah, bererti bermulanya musim Haji 1433H.

Marilah kita muhasabah Syawal yang baru berakhir semalam. Jika sebelum ini kita melihat dan mengusahakan agar berakhirnya Ramadhan memberikan bekal secukupnya kepada setiap untuk mengharungi cabaran sehingga Ramadhan berikutnya.
 
Sepanjang syawal, kita menghargainya dengan amalan kunjung-mengunjung sanak-saudara, sahabat-handai, rakan-taulan, serta persatuan @ pertubuhan yang turut sama meraikan Syawal yang mulia.
 
Kenangan indah peningkatan amalan sepanjang Ramadhan, diteruskan dengan meraikan kejayaan tersebut sepanjang Syawal.
 
Kini, kita tinggalkan Syawal, dan memulakan episod berikutnya, yang melibatkan musim dan musim qurban sebelum tirai 1433H berakhir dalam tempoh 2 bulan dari sekarang.

Catatan & Cabaran yang masih memerlukan pemerhatian khusus dari setiap warga Malaysia termasuklah :

* Hutang negara yang meningkat begitu ketara, dari sekitar hanya 89B ketika regim Mahathir-Abdullah-Najib pecat Anwar September 1998. Dalam tempoh 14 tahun jumlah hutang meningkat sebanyak, RM 3 6 6 , 0 0 0 , 0 0 0 , 0 0 0.

 
* Masih terdapat 30 OKT (orang kena tahan) dibawah AKTA ZALIM ISA yang ditahan di Kem Tahanan Kamunting (KEMTA). Menteri KDN hanya beri alasan kerana mereka ditahan sebelum AKTA dimansuhkan, maka mereka tidak terlibat dengan pemansuhan ISA. Salah faham Menteri secara sengaja ini perlu diperbetulkan.


* Dalam suasana hutang negara mencapai tahap maksima dan membimbangkan, PM masih berangan untuk mencipta nama melalui pembinaan Menara Warisan, setinggi 600m, iaitu kurang 1 meter untuk mengatasi menara ke2 tertinggi di dunia. Tidakkah ini akan mengakibatkan pertambahan hutang dalam dan luar negara ?
 

* Penyenaraian FGV yang ditentang semua pihak, melainkan Najib-Isa-Maslan, sedang mengalami pembetulan harga ('correction') di Bursa Malaysia. Jika tidak dengan pembelian pakej 'penyelamat' dari beberapa dana Tabung tempatan, ianya telah mencapai paras yang tak terbayang kesan buruknya.
 
* Suasana keharmonian rakyat Sebangsa, Senegara, dan Sejiwa di bumi Malaysia turut terkesan dengan pembikinan Filem Innoconce of Muslims, yang dikeluarkan di Amerika. Filem yang bertujuan mempersendakan Nabi Muhammad SAW, ajaran Islam, dan Syariah yang terkandung dalam ajaran Islam. Namun ummat Malaysia yang telah bekerja keras untuk perpaduan kaum, melalui projek mega Rakyat, Pakatan Rakyat, sepakat menolak bentuk penghinaan ke atas ajaran agama Islam.
 



 
* Lawatan DiRaja British, oleh 'Royal Couple' membuka satu dimensi penerimaan rakyat kepada bekas 'penjajah' melalui pendekatan 'cinta  & mesra'. Episod ini dijangka mampu mengubah persepsi warga Malaysia kepada keluarga DiRaja British, lebih-lebih lagi sempena sambutan ulangtahun kemerdekaan Tanah Melayu, yang ke 55.
 

No comments:

Post a Comment