Saturday 11 August 2012

FGV Turun Tangga

Felda Global Venture, FGV yg dipaksa senarai secara tergesa-gesa oleh Najib, Isa dan kuncu2nya, ternyata mengambil jalan yg tak memperhitungkan segala kemungkinan.
Bermula sumbang dengan memasukkan tanah belum dimiliki, kepada pemaksaan keatas peneroka, kemudian melantik syarikat konsultan Yahudi, seterusnya menekan glc membeli saham pada harga yg cukup tinggi.

Peneroka yg tak jelas apa sebenarnya penyenaraian, gagal memahami risiko terlibat, seterusnya tidak terjangka apa erti saham 800 unt? Sekarang hampir semua tepuk dahi bila jual semula saham 800 unit (utk elak dari hutang bank atas modal asas), dgn keuntungan bersih sekitar rm400 sahaja.

Usaha Isa jalin kerjasama antarabangsa dgn harapan nilai saham pada rm6.00 sedang menuju kebuntuan.

GLC tempatan, termasuk yg dana tinggi seperti KWAP juga sedang lari keluar untuk mengelakkan dari termakan modal, bila melihat saham FGV sedang turun tangga menuju ke bawah. Bila-bila masa sahaja nilai akan kembali ke paras asas.

Diramalkan, apabila kerajaan2 negeri mula semak kedudukan tanah dalam tempoh terdekat, FGV akan turun tangga ke paras lebih bawah dari harga asas. Siapa yg rugi? Isa tak rugi. Najib lagi tak rugi.

1 comment: