Tuesday 21 August 2012

FGV business Venture mengalami ujian

Perbandingan prestasi revenue FGV utk perhatian bersama :

2011
Perladangan  44%  3,286j
Industri Gula 31%  2,300j
Downstream   25%  1,889j

Q1 2012
Perladangan   57% 977j
Industri Gula  31% 532j
Downstream   12% 211j

Usaha penerokaan business oleh FGV begitu berani. Dengan latar belakang kewangan terkumpul yg banyak, serta fasiliti pinjaman bank & tabungan kewangan agensi kerajaan, FGV benar-benar mengembangkan sayapnya meneroka sehingga keluar negara.
Bidang business downstream dikembangkan ke United Arab Emirate, dan industri refineri di beberapa negara termasuk Afrika selatan. Dengan melantik agen jualan yg berpengkalan di Perancis.
Unit downstream diketuai oleh 'pakar luar negara' yg tamat pengajian universiti sekitar 40 tahun yg lalu. Pengalaman menyertai syarikat pengeluar besar dibeberapa negara, seperti Congo & Malawi. Yg menariknya ialah pengalaman semasa di Malaysia, 2001-2004 mengetuai sebuah gergasi perladangan, dan di hujungnya terjual kepada sykt perladangan lain. Kemudian bina sykt sendiri, dan berakhir dengan terjual sykt tersebut. Seterusnya dilantik ke jawatan ekskutif utama oleh FGV.

Penerokaan berani ini dibimbangi tidak berasaskan kajian terinci dari segi potensi pasaran, khususnya bila dilihat prestasi Q1 2012 jelas menguncup utk industri downstream ini. Melihat kepada penerokaan yg agak terbuka dibeberapa negara, dibimbangi ianya melibatkan sejumlah pelaburan yg cukup besar, berdasarkan andaian kewangan 2011.

Kesan sebenar akan dirasai, apabila kerajaan-kerajaan negeri mula menyemak status pajakan tanah kpd Felda, maka hasil yg terlalu bergantung kpd perladangan utk 2012 akan menjejaskan prestasi kewangan keseluruhan FGV secara drastik. Justeru, rakyat (khususnya peneroka) akan melihat wajah gambaran sebenar masa depan agensi perladangan kebanggaan negara menuju hari suram di bawah pentadbiran Najib-Isa.

Kita tidak mendoakan ianya sampai ke saat itu, namun perubahan harus segera ditangani oleh Kerajaan Pakatan Rakyat sebaik sahaja menerajui Putrajaya, demi masa depan lebih 100 ribu keluarga yg bergantung sepenuhnya kepada hasil ladang dibawah naungan agensi perladangan kebangsaan.

No comments:

Post a Comment