Tuesday 23 October 2012

Perpecahan BN Yang Sukar Dibendung Lagi

BN menuju jalan yang memungkinkan perpecahan besar sebelum PRU13 ;

<I> Malaysia : Negara Islam @ Sekular

Kenyataan Menteri JPM hal undang-undang, yg cuba menafikan Malaysia sebagai negara sekular, tidak menyebut samada ianya Islamik atau sebagainya.

Namun, exPM telah mengisytiharkan Malaysia sebagai negara sekular dan tidak akan membenarkan perubahan kepada Negara Islam. Tidak kurang 2 kali dalam sejarah Malaysia, kenyataan exPM menjadi Tajuk Utama Utusan berkenaan status negara.

Malah ada juga exPM yang mengisytiharkan Malasysia sebagai negara Islam, tanpa melakukan apa-apa perubahan untuk membenarkannya.
 
Kini, PM tersepit untuk menyatakan pendirian. Lebih-lebih lagi bila MCA menyisytiharkan perang keatas ura-ura penubuhan negara Islam di Malaysia. Sehingga MCA memburuk status negara Islam sebagai negara korup di dunia, bakal menjadikan bankrup, serta menyebabkan kehilangan pekerjaan kepada lebih 100,000 pekerja.

PM -Nak sokong Islam ? @ Nak Tolak Islam ?

-----kenyataan Nazri Aziz-----
M'sia tidak diasaskan sebagai sebuah negara sekular & tidak pernah diisytihar serta ditentukan untuk menjadi begitu, kata Menteri di JPM Datuk Seri Nazri Aziz.
NONESebaliknya, kata Nazri, Malaysia diasaskan bawah prinsip pentadbiran Islamik bawah Raja-raja Melayu.
Perkataan sekular tidak wujud di dalam Perlembagaan Persekutuan, Nazri memberitahu Dewan Rakyat dalam sesi soal jawab hari ini.
Katanya lagi, perlembagaan menyebut dengan jelas bahawa Islam sebagai agama persekutuan.
Beliau kemudiannya memetik perlembagaan dan peruntukan undang-undang yang menyebut status dan fungsi Islam dalam negara ini dilindungi.

--------------------------------------------

<II> Kekeliruan Dalam Tafsiran Dan Memahami Islam

Kebelakangan ini, UMNO juga berusaha mengujudkan kelompok 'ulamak' muda untuk diletakkan disaf depan dalam mempertahankan kredibiliti UMNO/BN yg dah terlalu rendah di mata rakyat.

Namun, kemunculan Timb Menteri kepada PM, dlm Hal Ehwal Wanita, dengan definasi baru, bahawa perlaksanaan Hudud, seperti yang dicadangkan oleh TGNA, akan membenarkan orang islam lelaki merogol wanita bukan Islam, hanya kerana mereka tidak menutup aurat. Kenyataan Timb Menteri kpd PM ini disokong oleh Presiden MCA, yg juga JUARA VIDEO, dengan kenyataan keras isytihar jihad menentang Hudud.

Sehingga kini, bukan sahaja PM tidak berbunyi, malah 'ulamak' muda juga hilang dari media, untuk memberi ulasan kepada 2 kenyataan keras dari pimpinan MCA.
exPM cuba mencelah dgn mengklasifikasikan kenyataan MCA sebagai kenyataan khusus kepada masyarakat cina. Sedangkan ianya menyebut dengan jelas perkataan lelaki muslim, aurat, dan rogol.

Sebarang penjelasan Presiden UMNO dalam menangani isu definasi ini akan meretakkan hubungan sekongkol dikalangan BN.

<III> Penyalahgunaan Kewangan Negara

Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan penyelewengan yang berterusan diamalkan oleh pentadbiran BN. 'Enjoy' beli-belah, Barangan pada harga tidak munasabah, serta pemberian kontrak kepada kroni tertentu, akan membuatkan kepimpinan BN menyalahkan satu sama lain kerana perkara prinsip asas sebegini, hanya akan dipertahankan oleh orang yang terlibat sahaja. Perlanggaran prinsip kewangan tidak akan dipersetujui oleh semua, kecuali yang yang terlibat.
Pemberian Kontrak MRT dan LRT juga timbul pertikaian semasa pimpinan BN. Malah kenyataan Timb Menteri Kewangan yang menyifatkan dokumen sebagai mungkin palsu menimbulkan lebih banyak persoalan dari jawapan.

Usaha Presiden UMNO untuk memperjelaskan dan menutup isu ini akan membuatkan kelompok yang tidak merasai habuan merasa tergadai maruah mereka untuk mempertahankan kerusi masing-masing.



Lantaran itu, PRU13 tidak mungkin mampu dilakukan dalam masa terdekat.
 
Presiden UMNO harus menyelesaikan isu dalaman BN disamping itu cabaran perjawatan dalam pemilihan UMNO yang masih tertangguh.
Kebimbangan demi kebimbangan dilalui PM tanpa menyedari
tempoh penggal ke12 bakal berakhir dalam masa 100 hari pertama 2013.

1 comment:

  1. Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata presiden MCA Datuk Ser Dr Chua Soi Lek tidak berhak untuk bercakap soal hudud kerana tiada kepakaran dalam perundangan Islam.

    “Perkara berkaitan agama ini sudah tetap, jadi jangan caci atau hina hal yang berkaitan akidah, ia hanya menunjukkan kebiadaban kita sahaja,” katanya seperti dipetik akhbar Sinar Harian hari ini.

    Beliau mengulas kenyataan Chua pada minggu lalu yang menjangkakan bahawa pelaksanaan hudud akan menjejaskan pekerjaan 1.2 juta rakyat negara ini – termasuk di pusat judi dan rumah urut.

    ReplyDelete