Monday 1 October 2012

Pandangan Dr Zakir Naik

Dalam interview ringkas di IKIM.FM pagi 2/10/2012

Dr Zakir Naik, ulama kontemporari, telah memberikan saranan berikut sebagai panduan kepada umat Islam sebagai respon kepada penerbitan berniat jahat oleh pihak yang cuba memburukkan Islam, samada melalui penulisan, karikatur, filem dan sebagainya.

* Menyediakan peguam terbaik dari negara-negara khusus di seluruh dunia, untuk mengambil tindakan undang-undang, sesegera mungkin, untuk memberi pengajaran kepada yang terlibat serta peringatan kepada yang berpotensi untuk melakukan perkara yang hampir serupa.
 
* Mengadakan bantahan diplomatik, iaitu negara-negara khusus menyatakan bantahan kepada diplomat negara yang membenarkan penerbitan.
 
* Menggalakkan umat Islam menghantar email, fax, sms, surat, dan pelbagai saluran komunikasi kepada penerbit dan negara yang membenarkan penerbitan sebagai menyatakan bantahan dan kekesalan kepada sikap keterlaluan mereka.

* Menyediakan kelompok pakar dalam pelbagai bidang penerbitan untuk mengadakan penerbitan setaraf dengan propaganda tersebut sebagai penjelasan kepada masyarakat umum berkenaan kebenaran fakta sebenar.
 
* Mengambil tindakan ekonomi dengan memboikot barangan keluaran negara yang membenarkan penerbitan berunsur jahat tersebut.

* Mengadakan demonstrasi aman besar-besaran, untuk menunjukkan solidariti, dalam keadaan sejahtera, tanpa mengganggu atau merosakkan persekitaran.

InsyaAllah, tindakan yang cukup hikmah ini
akan memperlihatkan keindahan Islam
dan ketertiban umatnya, yang bakal menjawab segala propaganda dan tohmahan
keatas Islam.

No comments:

Post a Comment