Monday 22 October 2012

Le Tour D Scorpene Scandal

NAJIB PANIK DAN CUBA PERDAYA TLDM LINDUNGI 'JENAYAH SEBALIK SKANDAL SCORPENE'
Merujuk laporan media Utusan Msia,19 Okt 2012 yg melaporkan PM Msia, DS Najib menuduh kononya 'pembangkang' mempolitikkan isu Scorpene dan menghina TLDM.

Kenyataan ini beliau ungkapkan ketika berucap di dalam Majlis Mesra warga TLDM bersama PM 18 Okt lepas di Lumut, Perak.

PM Msia ternyata panik terhadap pendedahan -demi pendedahan yg dilakukan & mahu memperdaya warga TLDM bagi melindungi 'jenayah' disebalik pembelian Scorpene.

Perlu difahami pendedahan isu skandal scorpene bukan hanya dilakukan oleh pembangkang atau pihak pakatan rakyat sahaja tetapi ia turut diusahakan oleh perbagai peringkat masyarakat sivil dalam dan luar negara kini.

Mempertikaikan pembelian senjata bukan menghina anggota tentera tetapi sebaliknya tindakan bert/jawab untuk memastikan anggota tentera Msia dilengkapi sistem persenjataan yg terbaik. Yg menghina anggota tentera sebernarnya ialah pihak yg sanggup membeli perlatan tentera tidak berkualiti @ membiarkan anggota tentera menggunakan perlatan lapok sebaliknya mereka diatas mewah kerana komisyen rasuah pensenjataan yang amat besar nilainya.

Tahun 2008 lagi dalam blog cheGuBard.blogspot.com (klik sini untuk baca lanjut) telah ditulis catatan mengenai berapa banyak anggota Tentera dan keluarga yg dizalimi kerana terlalu ramai anggota tentera yg meninggal kerana kemalangan Helikopter Nuri yg uzur bukan kerana perang. Khabar perancangan untuk membeli helikopter EC725 Cougar sedikit menggembirakan warga tentera namun semua terpaksa ditangguhkan kerana rasuah dan salahguna kuasa.

Masyarakat sivil bangkit membongkar skandal persenjataan negara bukan kerana mahu menghina tentera tetapi menyedari betapa pentingnya tentera dilengkapi persenjataan terbaik untuk menjaga kedaulatan negara.

Dalam perihal kapal selam scorpene contohnya yg dipertikaikan ialah rasuah & komisyen yg melampau kerana jika tanpa rasuah itu sudah tentu bukan sahaja wang negara dapat diselamatkan tetapi tentera juga mampu dilengkapkan dengan sistem persenjataan yg terbaik.


Ringkasan kes scorpene -
  • pembelian dibuat pada tahun 2002 dgn perjanjian antara K'jaan Msia & French DCNS & Spanish Navantia, manakala selepas 7 tahun barulah kapal selam tersebut tiba di Malaysia 2009
  • yang dipertikaikan ialah kos pembelian kapal selam bernilai RM 2.14B pada tahun 2002 dan RM 5.43B pada tahun 2008.
  • TLDM boleh shj punya kepakaran dlm perihal kapal selam tetapi Menteri Pertahanan (Najib Razak) telah menghantar PERIMEKAR (sykt Razak Baginda & Isterinya) untuk menjadi orang tengah & akhirnya sykt kawan baik Menteri Pertahanan ini, PERIMEKAR telah mendapat komisyen RM540j kerana Kementerian yg kawan baiknya Menteri setuju beli Kapal Selam. Apa pengetahuan Razak mengenai Kapal Selam ? dengan menafikan peranan TLDM dalam meneliti pembelian Kapal Selam ini tidakkah ia menghina TLDM. Bukan Razak yang nak guna kapal selam tetapi TLDM
  • Kos pembelian agak tidak munasabah
    • Kapal Selam kosong RM5.43B
    • Komisyen RM540j
    • Pakej latihan guna Kapal Selam RM150j
    • Senjata (kapal dibeli tanpa senjata) 40 Exocet & 30 Black torpedo RM890j
    • Maintenance sehingga RM600j setahun
    • Jumlah wang yang dibelanja setakat ini RM7.58B untuk punya kapal selam terpakai dan jumlah ini akan meningkat RM600j setiap tahun.
  • Bujet 2012 meluluskan kontrak RM600j setahun untuk 'support service' kapal selam ini
  • Zahid Hamidi, menteri Pertahanan sekarang dalam parlimen menyatakan pembelian kapal selam tidak masuk senjata dan negara harus bayar tambahan RM890j untuk 40 unit Exocet sm39 missile dan 30 unit Black Shark Torpedo yang hanya akan sampai 2013 sahaja.
  • Febuari 2010, sumber dalam Kementerian Pertahanan sendiri memberitahu Kapal Selam itu tidak boleh menyelam hanya selepas usaha pembaikan yg memerlukan belanja besar sahaja kini Kapal Selam itu boleh menyelam.
  • Apr'12, SUARAM telah fail aduan kpd Sistem Kehakiman Peranchis, aduan tertumpu kepada pembayaran komisyen yg bersifat rasuah kepada PERIMEKAR
  • 2 tahun pihak pendakwa (prosecutors) membuat siasatan awal & pejabat DCNS, Thales dan beberapa pihak terbabit membeli kapal selam diserbu oleh pihak berkuasa Peranchis dan beberapa dokumen dirampas antaranya kontrak DCNS- MiNDEF, MOU, Invois Bank dan beberapa dokumen berkaitan.
  • Inquiri Jenayah bermula pada 16 Mac 2012 di Tribunal De Grande Instance.
  • 2 hakim dinamakan utk mendengar- Hakim Roger Le Loire & Serge Tournaire.
  • SUARAM selaku pengadu telah memberikan kenyataan depan hakim-19 Apr '12
  • Hakim setuju memanggil 7 orang yang dinamakan sebagai saksi oleh SUARAM iaitu Zahid Hamidi (Menteri Pertahanan sekarang), Najib Razak (bekas Menteri Pertahanan ketika pembelian kapal selam), Razak Baginda, Bapa Altantuya Shatev Sharibu, Lodin Wok Kamarudin, Balasubramaniam dan Jabir Sigh Chahl.
  • 153 dokumen telah disenarai sebagai bahan siasatan antara dokumen yang menarik ialah
    • dokumen 87 -Najib sebagai Menteri Pertahanan telah membuat permintaan sebanyak 1Billion untuk 'komisyen' kepada PERIMEKAR dalam urusniaga kontrak kapal selam.
    • dokumen 97 - dokumen membuktikan wujud satu lagi syarikat selain PERIMEKAR iaitu syarikat TERASASI yang berpengkalan di Hong Kong yang dipercayai menerima komisyen Euro 42 Juta. Setelah diteliti TERASASI ialah syarikat milik Razak Baginda dan bapanya.
    • turut dirampas di pejabat THALES ialah dokumen rahsia ketenteraan milik TLDM yang dikirim TERASASI. Bagaimana dokumen sulit ini berada ditangan pihak asing ? Ini pengkhianatan jelas dan telah berpuluh laporan polis dibuat namun semua senyap.
    • Menayas, Pegawai DCNS telah mengakui telah membayar tidak kurang dari RM120 juta kepada pegawai - pegawai di Malaysia dalam perbagai bentuk komisyen/hadiah dan ini diluar komisyen besar yang disebut.
    • wujud juga dokumen yang menyebut secara jelas kewujudan Altantuya Sharibu yang terlibat dalam pertemuan tertutup membincangkan pembelian Kapal Selam.
    • Menyedari proses perundangan sedang berlaku maka Najib yang pada peringkat awal sombong mula menyatakan 'no comment', Zahid yang sombong berani ke Peranchis untuk berdepan mahkamah mula berubah nada dengan 'tidak akan bazirkan wang rakyat untuk ke Paris'
Maka jelas jika media berani melaporkan kesemua perkara ini maka warga TLDM, Warga tentera Malaysia sedar bahawa mereka sekarang ini sedang dikhianati. Seluruh rakyat perlu sedar.

ikuti sambungan tulisan umum ini yang akan menulis secara 'detail' mengenai misteri pembunuhan melibatkan kontrak pembelian senjata dan juga menerangkan Jelajah
Le Tour De Scorpene Scandal

(ditulis oleh che'GuBard, Penyelaras SAMM Kebangsaan yang juga merupakan penulis buku Misteri Disebalik Pembunuhan Altantuya)

No comments:

Post a Comment