Dalam banyak
keadaan, orang politik sering mensasarkan sokongan pengundi dalam apa sahaja
yang diseru, gesa dan desak. Dalam hal ini saya merasakan Lim Guan Eng juga
mungkin sedang mensasarkan sokongan penganut Kristian terhadap parti itu. Sama
ada betul atau tidak, saya merasakan tindakan tersebut mungkin kurang tepat,
malah pada jangkaan saya, ia lebih mampu menyusahkan gabungan Pakatan Rakyat dan
PAS khususnya serta mengurangkan sangka baik orang Melayu Islam terhadap DAP.
Tidak saya nafikan, Barisan Nasional juga adakalanya berkata-kata atau melakukan
beberapa tindakan yang boleh melampaui sensitiviti umat Islam. Justeru saya
nasihatkan lebih baik agar Barisan Nasional tidak menyahut saranan ini
semata-mata inin memenangi undi penganut Kristian, kerana orang Kristian sendiri
ada yang menolak pendekatan terjemahan God kepada Allah. Jika BN tunduk kepada
desakan beberapa kumpulan Kristian ini, saya menjangkakan ia bakal memberi kesan
yang buruk pula kepada BN khususnya sokongan Melayu Islam. Selain itu bagi
saya, pemuka Kristian tidak perlulah memperjuangkan isu nama Allah sama ada
dalam terjemahan Bible versi Bahasa Melayu atau mana-mana bahan bercetak yang
dikeluarkan oleh pihak Kristian. Mungkin yang lebih penting adalah menjaga
kebajikan penganutnya dari sudut kebajikan fizikal khususnya. Manakala kebajikan
berbentuk ‘spiritual’ boleh di laksanakan dengan menambah bajet atau apa-apa
sahaja yang tidak perlu melampaui sensitiviti agama lain. Terjemahan ‘God’ yang
sekian lama diterjemahn kepada tuhan, tiba-tiba ingin diubah kepada nama Allah
tentunya melampaui garisan agama Islam. Pastinya ia bakal menimbulkan reaksi
negatif umat Islam.
2. Dalam kenyataan
mengenai isu kalimah Allah pada 2009, Dr ada menyatakan mengenai persetujuan
kalimah Allah digunakan oleh Kristian tetapi melihat kepada fenomena di
Malaysia, Dr beranggapan ia tidak sesuai. Boleh jelaskan lebih lanjut kerana
memang ada pihak yang turut bersetuju membenarkan agama lain menggunakan kalimah
Allah dengan alasan Allah untuk semua makhluk. (mungkin Dr boleh bagi nas yang
tidak dapat diargue oleh pihak lain)+
Benar, pandangan
peribadi saya setelah melihat hampir semua hujjah-hujjah yang dibentangkan oleh
para ulama silam dan semasa, saya lihat ia adalah ‘valid’. Namun ia tetap jatuh
dalam kategori hukum yang boleh berubah mengikut keadaan dan setempat. Hal hukum
haram yang berubah menjadi harus, harus berubah menjadi haram disebabkan situasi
tertentu ini adalah sesuatu yang boleh berlaku malah kerap berlaku sejak dari
zaman Baginda Nabi Muhammad lagi. Namun ia mestilah setelah meneliti
syarat-syaratnya yang termaktub di dalam perbahasan ulama Usul Fiqh. Satu kaedah
fiqh menyebut :
“Tidak dapat
disangkal bahawa beberapa jenis hukum berubah dengan perubahan masa (dan
tempat). (Majallah al-Ahkam Al-Adliyah)
Ulama silam seperti
imam Ibn Qayyim dan ulama kontemporari Syeikh Dr. Mustafa Az-Zarqa berkata, para
ulama mazhab telah sepakat akan kaedah ini dalam hal-hal hukum cabang dan
ijtihad, adapun hukum asas dan prinsip umum Islam tidak boleh berubah. Dalam hal
ini, bab penggunaan nama Allah ini adalah dalam kategori isu cabang. ( Ighathah
al-Lahfan, 1/330 ; Majalah Al-Muslimun, hlm 553 )
Ibn Qayyim dalam kitabnya ‘ilam al-Muwaqqien menyatakan lima sebab hukum furu' boleh berubah iaitu :-
• Tempat
• Masa
• ‘Uruf
• Situasi atau keadaan
• Niat
Dari sudut sebab mengapa hukum terbabit tidak sesuai di semenanjung Malaysia antaranya adalah :-
1.
Keputusan pemerintah dalam hal yang diperbezakan adalah terpakai. Telah
diketahui dalam kaedah Fiqh, “Pemerintah yang bertindak dan membuat keputusan
untuk rakyat MESTILAH berlandaskan kepentingan awam”. Maka saya kira, apabila
pemerintah Malaysia berdasarkan data dan fakta yang mereka miliki menyakini
kebenaran di Malaysia bakal menyuburkan kemurtadan dan kekeliruan khususnya di
musim kelemahan umat Islam, itu patut diterima oleh ilmuwan lain walau mungkin
mereka mempunyai idea dan pandangan berbeza.
2.
Malaysia sering dilanda kontroversi apabila undang-undang sedia ada digunakan
dalam beberapa kes bagi seseorang Islam murtad dengan bantuan orang bukan Islam.
Demikian isu kematian individu yang telah memeluk Islam tetapi tanpa pengetahuan
keluarganya dan beberapa yang lain. Kerap kali isu sebegini apabila ditimbulkan
di dalam masyarakat, suasana menjadi tegang di antara agama. Ini tidak baik bagi
keharmonian masyarakat dan mudah mencetus ketegangan yang sukar diredakan kelak.
Justeru, hal yang tidak signifikan dalam agama Kristian sendiri seperti
terjemahan ‘God’ kepada ‘Allah’ bagi Bible bahasa melayu ini tidak berbaloi atau
‘worth it’ untuk diketengahkan dan disebut oleh pemimpin Politik seperti Lim
Guan Eng. Malah media juga patut berhati-hati dan menghindarkan diri dari asyik
menjolok dan memanaskan isu sebegini. Atas sebab itu, saya cenderung kepada
mengekalkan terjemahan kepada TUHAN adalah lebih baik berbanding mengubah
kebiasaan yang sudah diamalkan sejak turun temurun di semenanjung Malaysia. Hal
di Sabah Sarawak, itu hal mereka di sana sejak berpuluh tahun lepas, mengapa
perlu dibawa ke semenanjung?. Suasana penduduk dan sensitiviti masyarakat yang
berbeza di sana dan di semenanjung patut dijaga.
3. Isu ini turut
menimbulkan ketakutan dalam kalangan umat Islam khususnya yang memikirkan
mengenai kesan negatif terutama dalam keadaan generasi muda hari ini yang agak
lemah dan cetek mengenai ilmu agama. Mungkin Dr boleh tekankan aspek ini kerana
kerisauan itu rasanya ada kewajarannya. Ini membabitkan hal akidah umat Islam
yang terancam jika isu kalimah Allah tidak ditangani dengan
berkesan.
Pertamanya, perlu
difahami, dari sudut hukum asal, Kristian memang harus menggunakan nama Allah
sebagai tuhan mereka, Cuma kita sebutkan dari sudut hak pemerintah untuk
menyekat demi menjaga keharmonian Islam di tanahair ini. Pun begitu, umat Islam
sendiri tidak boleh hanya marah-marah apabila isu ini timbul, mereka juga
patutnya sedar jika mereka kuat, tiada bimbang lagi takut jikapun pihak Kristian
menggunakan nama Allah bagi terjemahan God. Tapi yang tidak bagusnya hari ini
adalah orang Islam kelihatan berlebihan marahnya dalam hal ini tetapi
sensivitinya kelihatan pudar dalam isu yang lebih besar atau setara besarnya.
Seperti isu penghinaan kepada Islam, hukum Islam (bukan hudud sahaja tetapi
hukum dalam semua bab seperti perkahwinan dan lain-lain), penghinaan Nabi secara
terangan yang dibuat oleh orang Islam sendiri melalaui kata-kata dan filem
sebagai contoh. Saya faham dan sedar, umat Islam semakin bimbang kerana
anak-anak kita mungkin lemah pendidikan dan penghayatan Islamnya, malah ibubapa
juga lemah agamanya. Justeru, dengan kerancakkan menggunakan nama Allah bagi God
di dalam Bible, ia mungkin bakal memeriahkan kekeliruan di kalangan yang sudah
jahil di kalangan Islam hingga akhirnya mudah mereka dimurtadkan.
Dalam hal ini, saya
menyeru diri saya dan semua pembaca agar memastikan diri sendiri mantap dari
sudut ilmu agama, mengambil tokoh sahabat-sahabat Nabi dan ilmuwan Islam yang
silam dan kontemporari sebagai bahan rujukan, bacaan dan cerita tauladan.
Bukannya sambil berteriak memarahi Lim Guan Eng, tetapi melupakan fakta bahawa
diri sendiri, rakan sebangsa dan seagama lebih patut diherdik kerana lebih teruk
lagi menjauhkan umat dari penghayatan Islam dan aqidah Islam. Iaitu dengan
mengasaskan insititusi riba, judi, menjadikan rasuah sebagai adat bisnes,
menjadikan perbomohan syirik sebagai perubatan alternatif dan tradisional,
menjadikan adat yang berunsur syirik sebagai bahan adat perkahwinan melayu dan
lain-lain. Mengapa ini tidak diherdik dan dimarahi dengan setimpal? Justeru,
jangan hanya kerana ia gesaan seorang orang politik maka kita tiba-tiba menjadi
‘super sensitif’ dan marah, namun melupakan diri dan pekung yang dicetus oleh
bangsa sendiri.
4. Namun, ibarat
menarik rambut dalam tepung, kita juga tidak mahu isu ini menjejaskan hubungan
masyarakat pelbagai bangsa di negara ini terutama umat Islam dan penganut
Kristian. Jadi bagaimana kita hendak pastikan sensitiviti umat Islam di hormati
penganut agama lain?
Itulah saya
katakan, media janganlah terlalu membesar-besarkan sangat, kerana kelak penganut
Kristian merasa umat Islam terlalu ego dan sombong. Jangan pula memaki hamun dan
mencaci kerana Islam tidak tertegak dengan caian dan humanan. Malah Nabi
Muhammad mengajar kita akhlak mulia dan daya tahan marah yang luar biasa, hingga
kalau dicerca dan dihamun, kita tidak membalas dengan cercaan. Ini tercatat di
dalam surah Al-Imran ayat yang ke 186, Surah Al-Hijr ayat 97-98 dan banyak lagi.
Hanya bila hak kita dicerobohi secara fizikal khususnya, barulah umat Islam
dituntut untuk mempertahankannya dengan kaedah yang sesuai walau mungkin agresif
dan keras, seperti rumah, harta atau tanahair kita dicerobohi.
Umat Islam perlu
faham isu ‘core’ atau ‘susbstance’ dalam agama lain agar mereka tidak
menimbulkan ketegangan yang merugikan. Namun isu nama Allah ini bukan isu core
dalam Kristian dan ia dianggap isu besar bagi umat Islam di semenanjung. Hanya
dengan saling berdiskusi dan berdialog, saya kira ketegangan ini dapat
dikurangkan.
5. Ada pihak
menyatakan isu ini boleh menimbulkan suasana Kristianofobia. Adakah senario
dalam negara hari ini boleh mencetuskan fenomena itu? (Kristianafobia diutarakan
oleh Ketua Pegawai Eksekutif Pertubuhan Ilmuan Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat
Jahya yang mendakwa Kritianofobia adalah perasaan takut terhadap agama Kristian
yang sekali gus mampu menggugat agama Islam sebagai agama rasmi). Apa pandangan
Dr?
Saya tidak pasti,
namun yang jelasnya Kristian adalah sebuah agama missionary iaitu yang sentiasa
aktif mencari penganut baru. Ia sama seperti sifat agama Islam yang juga
bersifat missionary. Berkenaan kristianofobia, memang ada asasnya berdasarkan
kes-kes kemurtadan dan teknik dakyah yang sedang dan telah dilakukan oleh
Kristian. Cuma untuk bimbang sehingga merasakan Islam agama rasmi diubah, saya
tidak pasti basis kebimbangan sebegitu. Saya tidak punyai statistik yang boleh
membantu saya menentukan pendirian yang adil dalam hal ini.
6. Apa nasihat Dr
kepada umat dan agensi Islam di negara ini bagi menghadapi isu berkaitan kalimah
Allah ini dan juga isu lain yang menyentuh sensitiviti umat
Islam?
Nasihat saya,
perkukuhkan ilmu dan penghayatan Islam diri dan keluarga masing-masing.
Mantapkan perancangan dan pelaksanaan aktiviti oleh institusi ulama dan
jabatan-jabatan yang menguruskan hal ehwal pembangunan agama Islam. Media
hendaklah membantu menjadikan mana-mana tokoh ilmuwan Islam sebagai role model
dan bukan artis. Hiburan dan budaya hedonisme tanpa objektif kecuali duit dan
seronok patut dikaji semula dari diberi ruang terlalu banyak di media kerana
bagi saya ia lebih banyak merosakkan umat Islam berbanding kalaupun Kristian
menggunakan nama Allah dalam terjemahan Bible mereka. Kerana Bible-bible ini
tidak masuk ke rumah majoriti umat Islam tetapi TV, radio dan media cetak masuk
dan mempengaruhi setiap hari. Jika itu dapat dilakukan, apapun dakyah, gerakan
Kristianisasi termasuklah isu berkaitan nama Allah akan sentiasa terkawal dan
tidak dapat menembusi daya tahan umat Islam. Jangka terdekat pula, saya harapkan
para ulama dapat sepakat menghalang penggunaan nama Allah bagi terjemahan God di
dalam bible versi Melayu, manakala orang Kristian pula sedari mereka tiada
perlukan teknik ini untuk menyebar dakyah mereka.
No comments:
Post a Comment