Pihak yang terlibat masih cuba mencari helah untuk meyakinkan rakyat, bahawa AES ala-BN-Malaysia, adalah projek terbaik kerajaan BN kepada Rakyat.
Menteri pernah menyatakan bahawa AES-ala BN-Malaysia dilaksanakan kerana ingin ikut jejak negara Perancis yg mampu mengurangkan kadar kemalangan dan kematian sebanyak 40% selepas diperkenalkan AES.
JPJ pula cuba menjelaskan bahawa AES bukan perangkap...
Semua penjelasan cuba menjawab kepada persepsi Rakyat yg beranggapan bahawa "AES-ala BN-Malaysia nak curi duit Rakyat, dan nak perah hasil titik peluh Rakyat."
Mereka masih gagal memahami sebab sebenar
kemarahan Rakyat tentang AES !
Rakyat sangat tidak berpuas hati tentang konsep perlaksanaan sistem kamera otomatik AES yang diswastakan kepada kroni UMNO/BN.
Rakyat sangat tidak berpuas hati apabila kaedah AES-ala BN-Malaysia meletakkan sasaran saman sebagai KPI kejayaan.
Rakyat sangat tidak berpuas hati untuk sykt swasta yg diberikan kontrak mendapat komisyen dari setiap saman, sekaligus akan menjadi insentif dan tujuan khusus sykt mengeluarkan saman sebanyak mungkin untuk mendapat kembali modal pelaburan dan keuntungan.
Rakyat sangat tidak berpuas hati kerana tujuan dan matlamat pemasangan AES-ala BN-Malaysia adalah untuk memberi kontrak kepada kroni, memerah wang keringat Rakyat melebihi objektif untuk mengurangkan kadar kemalangan dijalanraya.
RAKYAT lebih sedih apabila Ahli Parlimen BN juga gagal melibat sudut sebenar kemarahan Rakyat tentang AES, apabila semua MP BN menyokong pelaksanaan 831 AES fasa 1 serta 1,093 AES fasa 2.
Sedangkan aspek yg menyumbang kepada kemalangan masih pelbagai, bukan sahaja faktor pemandu, ianya juga termasuk kenderaan, keadaan jalan, papan tanda jalan, cuaca, dan pelbagai lagi.
Sebagai contoh, PLUS KM290 hingga KM310 yang menyumbangkan kepada 22 kemalangan sejak Jan-Nov 2012, dengan kematian 22 mangsa, perlu diberi perhatian berdasarkan keadaan jalan. Ianya bukan semata-mata kelajuan, kerana faktor kelajuan terdapat disepanjang lebuhraya, tetapi kenapa kemalangan berlaku di KM290-310 ?
Perlu disemak faktor jalan yang melibatkan kandungan 'aphaltic wearing course', jenis bitumen yang digunakan berbanding cuaca panas/hujan, peratus 'superelevation', jarak 'guardrail' dengan garisan jalan, ruang 'parking' kecemasan berbanding kenderaan yang kerap berhenti, dan pelabagi aspek teknikal yang perlu diberi tumpuan.
Kegagalan perlaksanaan AES akan diketahui pada genap setahun pemasangannya, pada pertengahan 2013. Semua pihak yang bertanggung-jawab mesti diminta berikan penjelasan seandainya perlaksaan sistem yang ditolak RAKYAT, sekiranya kadar kemalangan GAGAL dikurangkan dengan pemasangan AES.
No comments:
Post a Comment